BRATISLAVA 19. septembra (WebNoviny.sk) – Hnutie OĽaNO kritizuje, že štát poskytuje Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) stále viac peňazí napriek tomu, že jej strata sa v posledných rokoch pravidelne znižuje.
Bezplatná doprava
Ako v stredu na brífingu informoval expert opozičného hnutia na dopravu Jiří Kubáček, strata národného osobného vlakového dopravcu medzi rokmi 2014 a 2017 síce klesla z 8,3 mil. eur na 5,6 mil. eur (pokles o 2,7 mil. eur), dotácia štátu však v tom istom období vzrástla z 214,1 mil. eur na 247,7 mil. eur, teda o 33,6 mil. eur.
OĽaNO tým reagovalo na nedávne tvrdenie predsedu Smeru-SD a poslanca Roberta Fica, že ZSSK sa ekonomicky darí vďaka bezplatnej preprave pre žiakov, študentov a dôchodcov, ktorú zaviedla vláda Smeru-SD v novembri 2014.
„To, čo Robert Fico zamlčal, je, že štát každý rok posiela železniciam výrazne viac peňazí vo forme dotácií,“ povedal Kubáček. „Robert Fico zatajil minimálne tridsať miliónov, ktoré sa stratili v Železničnej spoločnosti Slovensko a v komplikovaných číslach sa bežní ľudia nevyznajú,“ dodal.
Katastrofálny stav vlakov
Poslanec a tieňový minister dopravy OĽaNO Ján Marosz povedal, že hoci štát míňa na železnice stále viac peňazí, vlakov jazdí rovnako málo, sú v katastrofálnom stave a kvalita sa zhoršuje.
„Kde sú tie milióny eur, ktoré vy daňoví poplatníci dávate naviac železničným firmám? Prečo na koľajniciach takmer denne horia rušne, keď do železníc lejeme stále viac peňazí?“ spýtal sa Marosz.
Odporúčame:
Do Európskeho týždňa mobility sa zapoja aj železnice, Slováci budú cestovať vlakmi za polovicu
Železnice sú podľa neho čiernou dierou, kde sa lejú peniaze daňových poplatníkov a dlhodobé zanedbávanie údržby sa začína prejavovať v častej poruchovosti rušňov a vlakov.
Problém je aj na nižších pozíciách
OĽaNO preto vyzýva ministra dopravy Arpáda Érseka, aby okamžite vymenil manažmenty štátnych železničných spoločností. Ak minister na túto výzvu nebude reagovať, hnutie bude hľadať v opozícii podporu na jeho odvolanie v Národnej rade SR.
„Sú tam nekompetentní politickí nominanti pána Danka alebo pána Hrnčiara alebo iných politikov, ktorí nemajú skúsenosti zo železničného sektora. Problém nie je len na najvyšších poschodiach, ale aj v nižších pozíciách,“ upozornil Marosz.
Odporúčame:
Érsek je nespokojný s postupom prác na diaľnici D1, navrhol zriadiť komisiu pre zrýchlenie procesu
Podľa neho „je to natlačené politickými nominantmi, ktorí tejto práci nerozumejú“. „Dôsledkom zlého manažmentu je zlá organizácia práce, katastrofálna údržba, nejasné hospodárenie a každodenné meškania, na ktoré doplácajú cestujúci. Železnice potrebujú ihneď odborníkov a musia im šéfovať manažéri s dlhoročnou praxou na železnici,“ dodal Marosz.
Viac k témam: Arpád Érsek, Ján Marosz, Most-Híd, OĽaNO Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti, Robert Fico, Smer-SD
Zdroj: Webnoviny.sk – Fico zamlčal vyššie dotácie pre štátne železnice, tvrdí OĽaNO a hrozí návrhom na odvolanie Érseka © SITA Všetky práva vyhradené.
19. septembra 2018