Generácia Z mení trh práce. Mladí ľudia chcú slobodu, rast a zmysel, nielen istotu

444029_gettyimages 984810444 min 676x451.jpg

15.6.2025 (SITA.sk) – Mladí ľudia dnes nehľadajú zamestnanie na celý život, ale miesto, kde môžu rásť, byť sami sebou a cítiť zmysluplnosť práce. Podľa štúdie Gallup Workplace Report 2024 až 55 % zamestnancov z generácie Z plánuje v najbližšom roku zmeniť prácu.

„Pre generáciu Z už nie je najvyššou hodnotou stabilita, ale rovnováha, autenticita a duševná pohoda. V práci nehľadajú hierarchiu či status, ale partnerský prístup a ľudské vzťahy,“ upozorňuje generálna riaditeľka personálnej agentúry Maxin’s Group Katarína Garajová.

Lojalita sa buduje cez zmysluplnosť

Tento posun hodnotovej orientácie vytvára nový rámec lojality. Mladí zamestnanci kladú dôraz na zmysluplnosť práce a možnosť ovplyvňovať chod firmy. Hoci flexibilita a atmosféra sú dôležité, financie stále zohrávajú významnú rolu. Podľa štúdie Deloitte by až 67 % mladých odišlo z práce kvôli lepšiemu platu, aj keby mali rovnakú pracovnú náplň.

„Mladí nechcú byť viazaní jednou cestou. Túžia objavovať, učiť sa, rozvíjať sa v rôznorodom prostredí a nájsť si smer, ktorý im dáva zmysel. Tento prístup nie je o nestálosti, ale o prirodzenej túžbe po raste a hľadaní toho, čo ich skutočne napĺňa. Ako zamestnávateľ sa snažíme týmto potrebám rozumieť a vytvárať prostredie, ktoré mladé talenty motivuje zostať,“ vysvetľuje generálny riaditeľ spoločnosti Metrans Danubia Peter Kiss.

Skutočná firemná kultúra ako základ

Firemná kultúra je pre mladých zásadná a musí byť skutočná. „Snažíme sa vytvoriť prostredie, kde sa každý zamestnanec cíti cenený a má priestor na vyjadrenie svojich názorov. Organizujeme rôzne teambuildingové aktivity a podujatia, ktoré posilňujú tímového ducha a umožňujú zamestnancom spoznať sa aj mimo pracovného prostredia. Naša kultúra je založená na otvorenosti, diverzite a inklúzii, čo mladí zamestnanci veľmi oceňujú a s čím sa radi stotožňujú,“ hovorí Lívia Bachratá z Edenred Slovakia.

V Metrans Danubia zas vsádzajú na komunitné akcie, športové dni a otvorené vzťahy. „Firemnú kultúru vnímame ako živý organizmus,“ hovorí Kiss. V remeselnej pekárni Pekárová žena sa spoliehajú na komunitného ducha a možnosť zamestnancov reálne ovplyvňovať chod spoločnosti. „Ak dostanú priestor, sú viac motivovaní a ostávajú,“ tvrdí zakladateľ Pekárovej ženy Dávid Greňa.

Lojalita ako výsledok vzťahov

Vernosť sa dnes získava. „Vyžadujem lojalitu a pravidelne pracujem na budovaní vzťahov vo firme,“ hovorí Karin Zápalová z Karin & Partners. V spoločnosti Jap Future sú ochotní dať mladým šancu, ak vidia potenciál. „Čo sa týka angažovanosti a lojality u mladých ľudí, cítime veľký tlak na osobný a profesijný rozvoj. Ak tam je potenciál, rozhodne to využívame a mladého kolegu posunieme na vyššiu pozíciu alebo zvýšime jeho kompetencie,“ hovorí riaditeľ Tomáš Barbořík.

Firmy, ktoré pochopia, že skutočná lojalita dnes nevychádza zo zvyku, ale z presvedčenia, získajú vysoko motivovanú pracovnú silu a inšpiráciu k novým krokom. Medzi odporúčané kroky patrí otvorený dialóg, flexibilita, budovanie autentickej firemnej kultúry, podpora profesijného rastu a oceňovanie skutočného výkonu.

Viac k témam: Mladí ľudia, Prieskum, Štúdia, Zamestnanie
Zdroj: SITA.sk – Generácia Z mení trh práce. Mladí ľudia chcú slobodu, rast a zmysel, nielen istotu © SITA Všetky práva vyhradené.

15. júna 2025

Odporúčané články