Križovatka Triblavina a kolektory popri diaľnici sú zásadné

BRATISLAVA 6. apríla 2016 (WBN/PR) – Na dnešnom pracovnom stretnutí sa predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo stretol s primátormi a starostami obcí a miest, kde je dopravná situácia najzávažnejšia priamo vo Vajnoroch, cez ktoré denne tranzitujú tisícky áut z okolitých obcí. Rastúca výstavba so sebou prináša do územia množstvo áut, no cestná sieť zostáva bezo zmeny. Pomocou pre dopravnú obslužnosť by malo byť rozšírenie diaľnice D1 na plnohodnotnú 6-pruhovú diaľnicu s obojsmernými dvojpruhovými jednosmernými kolektormi v úseku Bratislava – hranica BSK – Trnava. V dlhodobom horizonte pomôže tejto oblasti aj vybudovanie električky, resp. trate, ktorá spojí hlavné mesto s Pezinkom.

„V prvom rade treba povedať, že toto bolo normálne priateľské stretnutie medzi starostami a predstaviteľmi župy. Všetkými tými, ktorí sú v tom pozitívnom zmysle dotknutí novou križovatkou Triblavina. A pre ktorých je riešenie dopravnej situácie práve za Vajnorami smerom na Bernolákovo, Ivanku, ale ja Chorvátsky, Slovenský Grob prípadne Svätý Jur, Pezinok vyslovene otázkou prežitia v budúcich obdobia. Málo sa o tom vie, ale odtiaľto smerom na severovýchod sa plánujú nasťahovať 10-tky tisíc nových obyvateľov. To znamená, že keď sme robievali naše plány, ktoré súvisia s dopravou alebo s územným plánom, tak sme naozaj rátali, že nám v celom kraji môže pribudnúť až na milión dvesto tisíc ľudí a jeden z najväčších rozvojov je práve z tejto oblasti. Preto je tomu venovaná taká pozornosť aj z našej strany. Chceli by sme najprv ujasniť názory, ktoré hovoria o možných zmenách práve pri križovatke Triblavina. Prvé čo treba povedať, že tú križovatku samú o sebe nikto nespochybňuje. Druhé čo treba povedať je, že sme na toto stretnutie pozvali aj NDS, ktorá sa ospravedlnila a povedala, že za týždeň je ochotná viesť jednu serióznu odbornú debatu,“ vyjadril sa po stretnutí vo Vajnoroch predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo.

Zástupcovia Bratislavského samosprávneho kraja sa dnes stretli na Miestnom úrade M. Č. Bratislava – Vajnory spolu so starostami a primátormi miest, ktorí už roky bojujú za zlepšenie dopravnej situácie v regióne. O náraste hovorí aj analýza Strategický plán rozvoja a údržby ciest na úrovni regiónov, ktorú vypracovalo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Podľa tohto dokumentu je pri porovnaní medzi rokmi 2005 a 2010 podľa celoštátneho sčítania intenzity dopravy nárast v okrese Pezinok na úrovni od 38% až do 43% na vybranom úseku cesty II/502 Bratislava-Vrbové. Cesta II/510 Bratislava – Sládkovičovo dosiahla nárast vyťaženia v niektorých úsekoch až o 69%. Táto analýza zároveň poukazuje na zlý stav ciest druhej a tretej triedy. Takmer 80% ciest druhej triedy je buď v nevyhovujúcom alebo priamo havarijnom stave.

Pomôcť zúfalej dopravnej situácii by mali kolektory, ktoré by podľa Územného plánu regiónu mali pribudnúť k diaľničnému úseku Bratislava-Senec. Okrem súbehu ciest by tak vznikla obyvateľom regiónu možnosť napojiť sa na diaľnicu v 5 kilometrových rozostupoch. Národná diaľničná spoločnosť však napriek územnému plánu a povoleniam, ktoré hovoria o šesť pruhovej diaľnici plus kolektoroch, má zrejme v úmysle budovať osempruhovú diaľnicu. Jej výstavba však nezmierni dopravné zaťaženie regiónu a nezlepší dopravnú obslužnosť. Upustením od výstavby kolektorov v tomto úseku, by už v budúcnosti nebola možnosť dostavať kolektory na trase Bratislava – Trnava. Kolektory navyše, okrem zlepšenia dopravnej obslužnosti, slúžia aj na presmerovanie dopravy v prípade nehody na diaľnici. Úsek Senec – Bratislava síce nepatrí medzi najnehodovejšie na Slovensku, no jednoznačne medzi tie najvyťaženejšie a aj najmenšia kolízia v tomto úseku, dokáže spôsobiť niekoľko kilometrové kolóny áut a niekoľkohodinovú časovú stratu pre vodičov. Výstavbou kolektorov sa rovnako zmiernia kolóny do Senca a Pezinka, ktoré sú dennodennou súčasťou tohto úseku.

„Zároveň z tej debaty vyplynulo, že sa musíme zaoberať aj cestou, ktorá je nazývaná ako stará Senecká cesta, ktorá mala byť pôvodne štvorprúdová, lebo tie argumenty, ktoré predkladá Bernolákovo, Ivanka pri Dunaji, sú aj v prospech toho, aby bola rozšírená na štvorpruh,“ doplnil Pavol Frešo.

Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.

6. apríla 2016

Odporúčané články