Ministerstvo dopravy neplánuje mimoriadnu kontrolu mostov ako v Česku, nevidí na to dôvod

359614_blatne_d1 676x450.jpg

BRATISLAVA 31. augusta (WebNoviny.sk) – Slovensko na rozdiel od Českej republiky neplánuje mimoriadnu kontrolu technicko-stavebného stavu mostov z predpätého betónu. Ministerstvo dopravy a výstavby SR na to nevidí dôvod. Na základe uvedenej technológie bol postavený nedávno zrútený diaľničný most v talianskom Janove.

„Kontroly mostov sa u nás vykonávajú pravidelne, podľa predpisov a na štandardnej európskej úrovni. Údržba a opravy mostov sú u nás dôležitou súčasťou systému hospodárenia s mostnými objektmi,“ informovala v piatok agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.

„Podľa technických podmienok sa vykonávajú bežné prehliadky – jarné a jesenné, hlavné jedenkrát za štyri roky a takisto mimoriadne prehliadky, ktoré sú vykonávané v zmysle Technických podmienok TP 077, čo je úroveň štandardu bežná aj v iných európskych krajinách,“ uviedla Ducká.

Česi si chcú byť istí

Český minister dopravy Dan Ťok nariadil u našich západných susedov dôkladnú kontrolu asi tisíc mostov s konštrukciou z predpätého betónu. Mimoriadna prehliadka sa má týkať zhruba štyristo železničných a šesťsto cestných mostov.

„Nariadil som na mostoch tejto konštrukcie z obdobia 60. až 80. rokov (20. storočia) mimoriadnu kontrolu. Chceme si byť istí, že tam nie je žiadna skrytá chyba,“ povedal Ťok podľa portálu idnes.cz.

Odporúčame:
Pätina mostov na slovenských cestách I. triedy je v nevyhovujúcom stave, sú pravidelne sledované

Mimoriadnu kontrolu mostov v ČR zdôvodnil Ťok okrem tragédie v Janove aj stavom mosta v Karlových Varoch, kde po odstránení povrchu vozovky zistili, že pre zhrdzavené oceľové nosné časti sa most už nedá využívať. Previerka sa bude týkať stavu nosných lán, či pod vplyvom vody nie sú zhrdzavené. Kraje chcú skontrolovať mosty na cestách druhej a tretej triedy.

Viaceré mosty opravili z eurofondov

Zo zdrojov Európskej únie boli v SR opravené viaceré mosty. „Len z eurofondov sa počas posledných dvoch programových období zmodernizovalo alebo zmodernizuje takmer deväťdesiat mostov. Mosty, na ktorých rekonštrukcia práve prebieha, boli diagnostikované ako objekty v zlom až havarijnom technickom stave. Preto boli zaradené do eurofondových projektov modernizácie,“ priblížila Ducká.

Ako prvé začali opravovať mosty na východe Slovenska. V Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra je na opravu mostov vyčlenených 41 mil. eur z prostriedkov EÚ a štátneho rozpočtu.

Odporúčame:
Haváriu niektorých mostov na Slovensku nie je možné vylúčiť, tvrdí prezident stavebnej komory

„Ďalšie projekty opravy a modernizácie mostov realizuje Slovenská správa ciest (SSC) zo štátneho rozpočtu. Najviac z týchto projektov je na území Žilinského, Banskobystrického, Košického a Prešovského kraja,“ dodala Ducká.

Z celkového počtu 8 066 cestných mostov na Slovensku je v zlom a vo veľmi zlom stave 977, čo je 12 %. Ako vyplýva z údajov cestnej databanky SSC, ich vlaňajší počet sa oproti roku 2016 zvýšil o 88, podiel klesol o jeden percentuálny bod, keďže pred dvoma rokmi bolo o 64 mostov menej.

V havarijnom stave, čo je najhorší zo siedmich stupňov, je podľa údajov z vlaňajška 23 mostov, teda 0,3 % zo všetkých mostných objektov na cestných komunikáciách, pričom ich počet sa znížil o sedem.

Viac k témam: cestné mosty, cestný most, Ministerstvo dopravy a výstavby SR, opravy mostov, pád mosta v Janove
Zdroj: Webnoviny.sk – Ministerstvo dopravy neplánuje mimoriadnu kontrolu mostov ako v Česku, nevidí na to dôvod © SITA Všetky práva vyhradené.

31. augusta 2018

Odporúčané články