Slováci komunikujú online viac ako Česi, ale svoje súkromie si chránia menej

414655_chat 676x451.jpg

1.6.2025 (SITA.sk) – Slováci využívajú sociálne siete a chatovacie platformy intenzívnejšie ako Česi, no zároveň venujú menšiu pozornosť ochrane svojho súkromia. Vyplýva to zo správy Stredoeurópskeho observatória digitálnych médií (CEDMO), ktorá porovnáva digitálne návyky obyvateľov Slovenska a Českej republiky.

Digitalizácia komunikácie

Chatovacie platformy ako WhatsApp, Messenger či Telegram používa aspoň raz denne 67 % Slovákov, zatiaľ čo v Česku je to 53 %. Viac ako raz denne ich využíva 53 % Slovákov a 44 % Čechov. Naopak, 14 % Čechov a len 8 % Slovákov tieto platformy vôbec nepoužíva, čo podľa CEDMO naznačuje vyššiu úroveň digitalizácie každodennej komunikácie na Slovensku.

Sociálne siete ako Facebook, Instagram, X/Twitter alebo TikTok používa aspoň raz denne 65 % Slovákov a 49 % Čechov. Viac ako raz denne ich využíva 49 % Slovákov a 37 % Čechov. Výrazne viac Čechov (24 %) ako Slovákov (12 %) uviedlo, že tieto aplikácie vôbec nepoužívajú.

Väčšina používateľov v oboch krajinách má skúsenosti s Facebookom, YouTube a Instagramom. Facebook navštevuje 85 % Slovákov oproti 73 % Čechov, YouTube 69 % Slovákov a 61 % Čechov, Instagram 47 % Slovákov a 40 % Čechov. Na TikToku je aktívnych 20 % Slovákov a 17 % Čechov, na Pintereste 25 % Slovákov a 19 % Čechov. Naopak, platformu X využíva 14 % Čechov a 11 % Slovákov, Discord 11 % Čechov a 9 % Slovákov.

Ochrana súkromia

Zásadný rozdiel medzi krajinami je v prístupe k ochrane súkromia. „Kým 43 % Čechov deklaruje, že má nastavenú viditeľnosť príspevkov pre konkrétne kontakty alebo skupiny, robí tak len 8 % Slovákov. Ďalších 28 % slovenských respondentov nevie, aké nastavenia viditeľnosti má, kým to isté potvrdilo len 10 % českých respondentov,“ uvádza CEDMO.

Informovanosť o čínskom pôvode TikToku je v Česku vyššia (72 %) ako na Slovensku (60 %). Zároveň si však 25 % Slovákov a 20 % Čechov myslí, že TikTok pochádza z USA.

Používanie siete X (predtým Twitter) nebolo v Česku ani na Slovensku nikdy celospoločenským fenoménom.

„Pozná ju len polovica českej populácie (53 %) a dve pätiny slovenskej populácie (40 %). Aspoň raz ju použil podstatne menší podiel oboch spoločností, 14 % v Českej republike a 11 % na Slovensku. Zmeny v postoji k používaniu po zmene vlastníka teda môžeme pozorovať len u malej časti populácie oboch krajín,“ hovorí dátový analytik CEDMO Lukáš Kutil z Univerzity Karlovej.

„Po kúpe média Elonom Muskom znížilo jeho používanie 45 % používateľov v Česku a 55 % na Slovensku, pričom 25 % českých a 20 % slovenských respondentov ho prestalo používať úplne.“

Názorové bubliny

Najčastejším dôvodom obmedzenia alebo opustenia siete X bolo správanie Elona Muska (52 % Čechov, 33 % Slovákov) a ideologické smerovanie obsahu (42 % Čechov, 30 % Slovákov). Z tých, ktorí X používajú alebo používali, ju 42 % Čechov a 45 % Slovákov vníma ako podporu slobody prejavu, zatiaľ čo 28 % Čechov a 27 % Slovákov má opačný názor.

Za šíriteľa lží a poloprávd považuje X 51 % Čechov a 43 % Slovákov. S tvrdením, že platforma uzatvára ľudí do názorových bublín, súhlasí 76 % Čechov a 42 % Slovákov, s negatívnym vplyvom na duševné zdravie súhlasí 52 % Čechov a 57 % Slovákov.

Správa CEDMO upozorňuje aj na šírenie dezinformácií a podvodných reklám na sociálnych sieťach, vrátane deepfake videí a falošných investičných ponúk, ktoré zneužívajú známe osobnosti. Odborníci kritizujú aj systém „modrej fajky“ na X, ktorý podľa nich posilňuje dôveryhodnosť dezinformačných účtov.

Viac k témam: Dezinformácie, Facebook, Instagram, Messenger, Prieskum, reklamy, Sociálne siete, Telegram, TikTok, WhatsApp, Youtube
Zdroj: SITA.sk – Slováci komunikujú online viac ako Česi, ale svoje súkromie si chránia menej © SITA Všetky práva vyhradené.

1. júna 2025

Odporúčané články