Spôsob výstavby diaľnic je podľa SaS stále neprehľadný, liberáli kritizujú aj hospodárenie Érseka

386021_img_0716 676x451.jpg

BRATISLAVA 14. októbra (WebNoviny.sk) – Spôsob výstavby diaľničnej siete na Slovensku považuje strana Sloboda a Solidarita (SaS) naďalej za neprehľadný.

Verejnosti podľa liberálov prakticky nie je známe, aké priority vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest má minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd) a či úseky, ktoré sa pripravujú na výstavbu, sú naozaj najpotrebjšie.

„Milióny eur sa tak môžu nekontrolovane vynakladať na prípravu úsekov, ktoré vôbec nie sú potrebné v najbližších desiatich rokoch, avšak finančné prostriedky na potrebné úseky chýbajú,“ povedal poslanec Národnej rady SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan pri hodnotení dvoch rokov ministra dopravy na poste.

Čiastka na opravu ciest sa nezmení

Pre nedostatočné financovanie v minulosti na cesty prvej triedy a mosty na nich je na opravu tých v nevyhovujúcom a havarijnom stave v súčasnosti potrebných vyše 600 mil. eur. Opozičný poslanec na to upozornil s tým, že minister dopravy to vie.

„Napriek tomu nedokáže presadiť navýšenie prostriedkov v rozpočte pre podporu údržby tejto cestnej siete. Podľa návrhu rozpočtu na rok 2019 na tieto cesty (na údržbu a opravy) pôjde stále rovnaká čiastka – 40,5 mil. eur – ako v minulosti, hoci nám neustále stúpa podiel ciest 1. triedy v nevyhovujúcom a havarijnom stave,“ uviedol Ivan.

Od začiatku tohto roka do júna tento podiel vzrástol z 36,4 % na takmer 41 %. Minister dopravy mal podľa poslanca v tejto situácii radšej odstúpiť.

Celkové výdavky budú nižšie

Na údržbu a opravy ciest 1. triedy podľa odhadov treba ročne asi 80 mil. eur. Ministerstvo dopravy tvrdí, že na rok 2019 plánuje v spolupráci s rezortom financií vyčleniť na cesty 1. triedy o 30 mil. eur navyše, tak ako v tomto roku.

„K tejto sume ešte rokujeme o vyčlenení približne 50 mil. eur, ktoré chceme v spolupráci s ministerstvom financií vyčleniť na opravu vrchných vrstiev vozoviek. Tento program by mohol trvať štyri roky a celkovo by sa tak investovalo do pravidelnej údržby nad rámec už plánovaných zdrojov dvesto miliónov eur,“ informovala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Celkové výdavky rezortu dopravy v roku 2019 by mali byť vyššie ako navrhovaných 1,153 mld. eur, čo je o 22,4 mil. eur menej ako v tomto roku. S ministerstvom financií vyrokoval finančnú rezervu 150 mil. eur a ďalších 200 mil. eur očakáva v rámci realokácie eurofondov.

Érsekovi zanechali množstvo „časovaných mín“

Predošlí ministri dopravy podľa zástupcu SaS zanechali Érsekovi množstvo „časovaných mín“ v podobe nedotiahnutej zmluvy s koncesionárom o výstavbe diaľničného obchvatu Bratislavy, meškajúcej výstavby diaľnic, katastrofálneho podfinancovania údržby cestnej a železničnej infraštruktúry či otvorených tendrov na nepotrebné IT systémy. Poslanec si myslí, že minister má stále veľmi slabý vplyv na zmeny v manažmentoch v spoločnostiach s účasťou štátu, ktoré sú podľa neho vo veľkej miere zodpovedné za nepružné riešenie problémov.

„Namiesto toho, aby minister čo najrýchlejšie umožnil vstup súkromného sektora do železničnej dopravy, zrušil aj jedinú súťaž na linku Banská Bystrica – Bratislava,“ poznamenal Ivan. Rezort dopravy plánuje v budúcom roku vyhlásiť tendre na prevádzku osobnej vlakovej dopravy na troch regionálnych tratiach – Bratislava – Komárno, Žilina – Rajec a Košice – Moldava nad Bodvou.

Obnovenie štátnych IC vlakov

Minister podľa poslanca tiež podľahol tlaku SNS, keď koncom roku 2016 povolil obnovu štátnych IC vlakov, ktoré úplne zbytočne odčerpávajú kapitál štátnemu dopravcovi. „To bolo aj dôvodom odchodu súkromného dopravcu RegioJet (z trate Bratislava – Košice), hoci s jeho službami bola nadpriemerná spokojnosť,“ dodal liberál.

Ivan ocenil zníženie drakonických pokút za nezakúpenie diaľničnej známky, ako aj technickú a emisnú kontrolu áut. Dodal, že SaS tieto návrhy už predtým predložila v parlamente a keby prešli, mohli platiť už oveľa skôr. Poslanec dal ministrovi známku štyri, resp. tri mínus zo stupnice jeden až päť

Viac k témam: Arpád Érsek, IC vlaky, Ministerstvo dopravy a výstavby SR, Miroslav Ivan, Most-Híd, RegioJet, rekonštrukcia ciest, SaS Sloboda a Solidarita, SNS Slovenská národná strana, výstavba diaľnic, ŽSR Železnice Slovenskej republiky
Zdroj: Webnoviny.sk – Spôsob výstavby diaľnic je podľa SaS stále neprehľadný, liberáli kritizujú aj hospodárenie Érseka © SITA Všetky práva vyhradené.

14. októbra 2018

Odporúčané články