11.8.2025 (SITA.sk) – Vo veci Národného futbalového štadióna momentálne prebiehajú štyri súdne spory medzi štátom a spoločnosťou NFŠ, a.s. Ako na pondelkovej tlačovej konferencii povedal právny zástupca spoločnosti Peter Kubina, spory sa týkajú určenia kúpnej ceny štadióna, vrátenia dotácie 27 miliónov eur štátu, náhrade škody spoločnosti NFŠ, a.s., a tiež zmluvnej pokuty.
Predbežné právne posúdenia súdov
Všetky spory sa podľa Kubinu týkajú dvoch otázok, konkrétne, či išlo v prípade výstavby štadióna o verejnú zákazku a či bol porušený zákon o verejnom obstarávaní.
Štát sa konkrétne v súdnych konaniach opiera o právny názor, že pri výstavbe štadióna šlo o verejnú zákazku, a zmluvám medzi investorom a štátom malo tým pádom predchádzať verejné obstarávanie. S touto argumentáciou v roku 2020 vláda Igora Matoviča vyhlásila zmluvy za neplatné.
Predbežné právne posúdenia súdov však podľa Kubinu túto kľúčovú argumentáciu štátu neprijali. „Na pojednávaní 5. júna 2025 v spore, v ktorom štát žiada od NFŠ, a.s. vrátenie dotácie vo výške 27,2 milióna eur, sudca konštatoval, že žalobu štátu považuje za nedôvodnú a zmluvy týkajúce sa výstavby štadióna nenapĺňajú znaky verejnej zákazky,“ uviedol Kubina s tým, že obdobný predbežný právny názor zaznel aj na pojednávaní 16. júna 2025, kde, naopak, NFŠ, a.s. žaluje štát o náhradu škody.
Zobraziť fotogalériu k článku:
Národný futbalový štadión v Bratislave (fotografie)
Podľa ďalšieho právneho zástupcu Petra Hodála NFŠ, a.s. v uplynulých rokoch opakovane a márne vyzýval Úrad podpredsedu vlády na rokovania o urovnaní sporu. „Treba pripomenúť, čo už bolo aj medializované, že minimálne od roku 2023 štát disponuje interným stanoviskom Odboru špecifických právnych záležitostí Ministerstva financií SR, ktorý sa špecializuje na významné právne spory štátu. Z tohto stanoviska plynie, že pozícia štátu je neudržateľná,“ povedal Hodál a dodal, že obdobný záver plynie aj z posudku, ktorý si štát objednal koncom roku 2024 od profesora európskeho práva po vynesení rozsudku Súdneho dvora EÚ.
Nároky už presiahli 100 miliónov eur
Podľa právnych zástupcov NFŠ, a.s. sa doteraz žiadny zo súdov nestotožnil s tvrdením štátu o neplatnosti zmlúv, ktorú v roku 2020 prezentoval vtedajší podpredseda vlády Štefan Holý a ktorú si osvojila vláda Igora Matoviča a odmietla zmluvy plniť.
Tento postoj neskôr prebrala aj nasledujúca vláda Eduarda Hegera. Hoci sa počas úradníckej vlády Ľudovíta Ódora javilo, že by mohlo dôjsť k určitej zmene, tak úradnícka vláda, a napokon aj súčasná vláda Roberta Fica, v rámci sporov pokračovali v obhajovaní línie prezentovanej ešte vládou Igora Matoviča.
„Vláda a vlády by mali chrániť verejný majetok a minimalizovať prípadné hroziace škody. Tu vidíme, že súdne spory v hodnote desiatok miliónov eur sa predbežne vyvíjajú v neprospech štátu. A to je presne situácia, keď by mal štát konať ako zodpovedný hospodár v súlade so svojimi zákonnými povinnosťami. Namiesto toho sledujeme, ako si to jednotlivé vlády pohadzujú ako horúci zemiak. Takýto prístup problém nielenže nerieši, ale prehlbuje jeho potenciálne následky,“ zdôraznil Kubina s tým, že hodnota nárokov, ktoré si NFŠ, a.s. v súdnych sporoch voči štátu uplatňuje, už presiahla pôvodnú kúpnu cenu, za ktorú mohol štát štadión odkúpiť, a stále rastie. Nároky NFŠ, a.s. podľa advokáta už presiahli sumu 100 miliónov eur a rastú tempom takmer milión eur každý mesiac
V jednom so spomenutých súdnych sporov podľa Kubinu sudkyňa prerušila konanie za účelom možnosti oboch strán spor urovnať. Spoločnosť NFŠ, a.s. sa však plánuje na súd obrátiť s výzvou, aby sa pokračovalo v konaní. „Mimosúdne urovnanie chce dvoch,“ skonštatoval Kubina.
Čo zistila hĺbková analýza?
Bývalý premiér Igor Matovič spolu s bývalým podpredsedom vlády SR pre legislatívu a strategické plánovanie Štefanom Holým ešte v roku 2020 oznámili verejnosti, že zmluvy so štátom z rokov 2013 a 2016 sú neplatné.
Vo veci sa v tejto súvislosti viedlo aj trestné stíhanie pre obzvlášť závažný zločin zneužitia právomoci verejného činiteľa a porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku. Na základe hĺbkovej analýzy sa totiž zistilo, že zmluva o poskytnutí dotácie z roku 2013 aj zmluva o budúcej kúpnej zmluve z roku 2016 sú od ich vzniku neplatné a nevyvolávajú žiadne právne následky a plnenie.
„Po preštudovaní množstva materiálov sme dospeli k názoru, že konanie môže mať trestnoprávne následky, a preto som odporučil vláde podať trestné oznámenie. Máme odôvodnené podozrenie, že pri tomto projekte mohlo dôjsť k naplneniu znakov niektorých skutkových podstát trestných činov – porušovanie právomoci pri správe cudzieho majetku, machinácie pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe a zneužívanie právomoci verejného činiteľa. Ďalej sa vecou budú zaoberať orgány činné v trestnom konaní a dúfame, že sa tejto úlohy zhostia so cťou,“ povedal Holý na tlačovej besede 15. júla 2020.
Keďže zmluvy boli označené za neplatné, štát neodkúpil štadión a vyzval spoločnosť NFŠ, a.s. na vrátanie dotácie vo výške 27,2 milióna eur a ďalších 91 miliónov eur, ktoré mali byť vyplatené, nedostane. „Nemôžeme na základe absolútne neplatných zmlúv vykonať akúkoľvek transakciu a už vôbec nie v takom objeme,“ dodal v minulosti Holý.
Viac k témam: Súdny spor, Súdy, Zákon o verejnom obstarávaní
Zdroj: SITA.sk – Vo veci Národného futbalového štadióna prebiehajú štyri súdne spory © SITA Všetky práva vyhradené.
11. augusta 2025