Za nedostatok vodičov kamiónov a autobusov môže ich súčasný minimálny vek, tvrdí ČESMAD

398642_gettyimages 901284866 676x451.jpg

BRATISLAVA 8. januára (WebNoviny.sk) – Zákonom určená minimálna hranica veku pre vodičov kamiónov 21 rokov a v prípade autobusov 24 rokov je jedným z dôvodov dlhodobého nedostatku zamestnancov v tejto profesii na trhu práce.

Informovalo o tom v utorok Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia s tým, že pre dopravcov je dôležité podchytiť si kandidátov na vodičov skôr, a nie až vo veku 21 a 24 rokov, lebo dovtedy sa zamestnajú v inom sektore.

Zníženie veku pre vnútroštátnu dopravu

„V návrhu novely zákona o cestnej premávke z roku 2009 ČESMAD Slovakia presadzuje zníženie veku vodičov pre kamióny na 18 rokov a pre autobusy na 21 rokov. Podľa našich informácií zníženie veku podporuje Ministerstvo vnútra SR, Ministerstvo dopravy a výstavby SR aj Prezídium Policajného zboru SR, s ktorými sme na túto tému dlhodobo a zodpovedne rokovali,“ uviedla hovorkyňa ČESMAD-u Slovakia Martina Baumann.

Zníženie veku pre vnútroštátnu dopravu podľa cestných dopravcov umožňuje aj európska legislatíva a na Slovensku to takto fungovalo do roku 2013. Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia a na vedenie motorových vozidiel vyplýva z európskej smernice o vodičských preukazoch z roku 2006. Napríklad v Českej republike, Poľsku či Nemecku je minimálny vek vodičov nákladných vozidiel nad 3,5 tony 18 rokov a pre autobusy 21 rokov.

Nedostatok zhruba tritisíc vodičov

„Štatistické údaje, ktoré máme k dispozícii z Ministerstva dopravy a výstavby SR, hovoria, že počet nových profesionálnych vodičov vo veku 18 až 40 rokov bol v roku 2016 celkovo 5 773, v roku 2017 ich bolo len 2 252 a do novembra 2018 iba 1 670 vodičov,“ priblížila Baumann. „Priemerný vek vodiča kamiónu je 44,5 roka a vodiča autobusu 48,4 roka. V zásade hovoríme o nedostatku zhruba tritisíc vodičov celkom v rámci cestnej dopravy na Slovensku,“ upozornila hovorkyňa ČESMAD-u Slovakia.

V SR bolo podľa oficiálnych štatistík zaznamenaných v roku 2017 spolu 14 013 dopravných nehôd. Z toho nákladné vozidlá nad 3,5 tony predvlani spôsobili 415 nehôd (2,96 % z celkového počtu). Podiel nehôd spôsobených týmito vozidlami v rokoch 2016 a 2015 dosiahol 3 %, resp. 4 %.

„Dôvodom tohto trendu je okrem iného vysoká odborná úroveň prípravy budúcich vodičov nákladnej dopravy, ktorá zahŕňa dlhodobé školenia a tréningy v oblasti techniky jazdy, konštrukcie motorového vozidla, sociálnej legislatívy, upevňovania nákladu. Kým si mladý človek sadne za volant kamióna, absolvuje navyše k vodičskému oprávneniu ešte minimálne 280 hodín odbornej a praktickej prípravy,“ poznamenala Baumann.

Technológie prispievajú k bezpečnej jazde

Okrem toho vodič po absolvovaní riadneho kurzu musí absolvovať skúšku z 80 náročných otázok zo štyroch tematických okruhov. „Až po úspešnom absolvovaní tejto skúšky mu môže byť vydané osvedčenie o základnej kvalifikácii a kvalifikačná karta vodiča,“ upozornila Baumann.

ČESMAD Slovakia zároveň presadzuje projekt systémového a dlhodobého vzdelávania vodičov na spôsob celoživotného kontinuálneho vzdelávania v spolupráci so strednými dopravnými školami a Žilinskou univerzitou. Súčasné moderné nákladné autá a autobusy sú podľa združenia vybavené pokročilými bezpečnostnými technológiami a vysokým komfortom pre vodiča, čo tiež prispieva k bezpečnej jazde.

Viac k témam: kamionisti, Ministerstvo dopravy a výstavby SR, ministerstvo vnútra SR, Prezídium policajného zboru SR, vodič autobusu, Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia
Zdroj: Webnoviny.sk – Za nedostatok vodičov kamiónov a autobusov môže ich súčasný minimálny vek, tvrdí ČESMAD © SITA Všetky práva vyhradené.

8. januára 2019

Odporúčané články